Boendeinfo

 

Få svar direkt på de vanligaste frågorna.

1Försäkring
Fastigheten är försäkrad av föreningen. Däremot går ditt lösöre på din hemförsäkring. Tänk på att skaffa en hemförsäkring med bostadsrättstillägg. En vanlig hemförsäkring täcker inte till exempel vattenskador som inträffat vid trasig diskmaskin och dylikt.
2Tvättstugor
Ej påbörjad tvätt inom 1 timme kan användas av andra (30 min i snabb-tvättstugan)
  • Torka av maskinerna efter användning.
  • Rengör ludd från torktumlaren
  • Sopa rent golv
    Om något inte fungerar som det ska med utrustningen i tvättstugan, felanmäler du detta på Mitt Riksbyggen eller ringer 0771-860860.
  • 3Låscylinder
    Kontakta styrelsen på info@stockholmshus7.se
    4Förråd och matkällare
    Varje lägenhet har ett källarförråd och en matkällare som är märkta med lägenhetsnumret. Du ansvarar själv för att det finns ett hänglås eller annan typ av lås till dörren. Vi rekommenderar inte att du förvarar saker av ett stort värde i ditt källarutrymme. Vi som förening ser i samråd med Riksbyggen till så det finns ett bra skalskydd, däremot kan vi inte förebygga allt, såsom objudna gäster.
    5Hyra av lokal
    För dig som hyr någon av våra lokaler via Riksbyggen rekommenderar vi förutom ett gediget lås, någon form av extraskydd såsom kassaskåp eller annan säkerhetsutrustning. Kontakta gärna någon inom området säkerhet för att få tips på förebyggande åtgärder.
    6Trapphus och källargångar
    I trapphuset och i källargångarna får det inte finnas några lösa föremål. Cyklar och barnvagnar har sin plats i cykelrummen som finns på varje källarplan. Andra föremål kan ställa till med problem för dina grannar och för de som ska utföra eventuella arbeten, dessutom ökar brandrisken. Motorcyklar är inte tillåtna i källarutrymmena. Föreningen har ett motorcykelgarage mellan Tångvägen 23 och Hökmossevägen 16 med 21 möjliga platser för motorcykel. Kontakta styrelsen om du är intresserad av att hyra MC-parkering.
    7Bredband
    Bredband levereras av Telenor. · Bredband 250 · Nedladdningshastighet 150-250 Mbit/s · Höjd uppladdningshastighet till 60-100 Mbit/s · Obligatorisk avgift: 165 kr/mån Läs mer på Telenors hemsida där du även kan skapa ett konto under Mina sidor. https://www.telenor.se/handla/bredband/om/
    8Felanmälan hanteras av Riksbyggen.
    Du gör enklast en felanmälan genom appen ”Mitt Boende” under fliken ”Hemmet”- Det går även bra att göra felanmälan på Mitt Riksbyggen. Mitt Riksbyggen är din kundportal. Här hittar du information som rör din bostad, förening eller lokal. För att logga in krävs att du skapar ett konto. Du kan även kontakta Riksbyggen dygnet runt på 0771 – 860 860.
    9Kabel- Digital- och FiberTV
    Föreningen har ett kabel-TV-nät som drivs av Tele2. Basutbudet finns tillgängligt i alla lägenheter utan extra kostnad utöver den vanliga TV-avgiften. Utökat utbud Tele2- https://www.tele2.se/tv Telenor - https://www.telenor.se/handla/tv/om/
    10Andrahandsuthyrning
    Om du vill hyra ut din lägenhet under en viss tid kan det ske efter styrelsens godkännande. Tillstånden beviljas i normala fall på maximalt ett år i taget. Giltigt skäl kan vara utlandstjänst, studier på annan ort eller att prova på en ny boendeform (t.ex. att bli sambo). Styrelsen måste ha godkänt ansökan om andrahandsuthyrning innan hyresgästen flyttar in. Blankett för andrahandsuthyrning hittar du på Mitt Riksbyggen
    11Hobbyrum
    Föreningen har en hobbylokal i källarplanet på Tångvägen 20-22 med ingång från norra gaveln genom din tvättstugenyckel. Verktyg och material står du för själv och kom ihåg att städa efter dig innan du går därifrån.
    12Gästlägenhet
    På Hökmossevägen 11 finns en gästlägenhet som går att hyra till en låg kostnad vilket är perfekt om du får besök av släkt och vänner. Det finns två sängar och en bäddsoffa med plats för två personer. En toalett med handfat finns i hallen (utanför lägenheten) Bokning sker via appen Mitt Boende.
    13Nycklar
    Kontakta styrelsen på info@stockholmshus7.se eller via vår gemensamma Facebook-sida för att få instruktioner kring beställning av nycklar.
    14Ändring av namnskylt
    Är du nyinflyttad kommer namnskylten vara ändrad vid inflytt. Detta ordnas via Riksbyggen. Om den inte blivit utbytt eller något blivit fel – skapa ett ärende på Mitt Riksbyggen eller i appen Mitt Boende.
    15Skötsel av hus och grönområden
    Trappstädning, fastighetsskötsel och löpande trädgårdsskötsel sker genom avtal med Riksbyggen. Har du synpunkter på hur något av detta sköts kan du kontakta någon i styrelsen så tar vi upp det med Riksbyggen.
    16Föreningens städdagar
    Föreningen har gemensam vårstädning och höststädning. Vi i styrelsen vill naturligtvis att du är med på dessa, även om du bara kan vara med en stund.