Skip to content

Här finns svar på några av de vanligaste frågorna och sådant som är bra att känna till.

Försäkring

Fastigheten är försäkrad av föreningen. Däremot går ditt lösöre på din hemförsäkring. Tänk på att skaffa en hemförsäkring med bostadsrättstillägg. En vanlig hemförsäkring täcker inte till exempel vattenskador som inträffat vid trasig diskmaskin och dylikt.

Tvättstugor

Vi har tre tvättstugor på Hökmossevägen 14-16 varav en snabbtvättstuga.

Tvättstugorna finns i källaren på Hökmossevägen 14-16. Ingången är vid södra gaveln.
Tvättstugorna bokas på bokningstavlor utanför respektive tvättstuga.

Om du inte planerar att utnyttja hela sin bokade tid kan du notera den tid som du inte tänker utnyttja på en lista vid tvättstugan. Det finns ingen begränsning för hur ofta du får boka, men du har bara en bokningscylinder så det går bara att boka en tid i taget. Tänk på att torka av tvättmaskinerna, ta bort ludd från torktumlaren och sopa golvet.

Om något inte fungerar som det ska med utrustningen i tvättstugan, felanmäler du detta på Riksbyggens Kundwebb eller ringer 0771-860860.

 

Byte av låscylinder – 

 

Om du saknar låscylinder eller av någon anledning är i behov av en ny gör du detta via Riksbyggen. 

1: Felanmäl på Riksbyggens Kundwebb – en fastighetsskötare levererar då en ny samt tar bort den gamla. Kostnad: 150 kr som faktureras dig (2017-07-17).

 

 

 

Förråd, lokal, matkällare och cykelrum

Varje lägenhet har ett källarförråd och en matkällare som är märkta med lägenhetsnumret. Du ansvarar själv för att det finns ett hänglås eller annan typ av lås till dörren.
Vi rekommenderar inte att du förvarar saker av ett stort värde i ditt källarutrymme. Vi som förening ser i samråd med Riksbyggen till så det finns ett bra skalskydd, däremot kan vi inte förebygga allt, såsom objudna gäster.

Hyra av lokal

För dig som hyr någon av våra lokaler via Riksbyggen rekommenderar vi någon form av extraskydd såsom kassaskåp eller annan säkerhetsutrustning.
Kontakta gärna någon inom området säkerhet för att få tips på förebyggande åtgärder.

Trapphus och källargångar

I trapphuset och i källargångarna får det inte stå några saker.  Cyklar och barnvagnar hänvisas till cykelrummen som finns på varje källarplan.
Andra föremål kan ställa till med problem för dina grannar och för de som ska utföra eventuella arbeten, dessutom ökar brandrisken.
Motorcyklar är inte tillåtna i källarutrymmena men det finns ett motorcykelgarage mellan Tångvägen 23 och Hökmossevägen 16 där plats finns att hyra.
Kontakta styrelsen för status på om plats finns.

Bredband

Bredband levereras av Telenor.

  • Bredband 250
  • Nedladdningshastighet 150-250 Mbit/s
  • Höjd uppladdningshastighet till 60-100 Mbit/s
  • Obligatorisk avgift: 165 kr/mån

Läs mer på Telenors hemsida där du även kan skapa ett konto under Mina sidor.

Felanmälan och ärendehantering

Du gör enklast en felanmälan genom att registrera ditt ärende på Mitt Riksbyggen.
För att logga in krävs att du skapar ett konto På Kundwebben hittar du även bland annat blanketter, bokning av gästlägenhet och fakturainfo.

Du kan även kontakta Riksbyggen dygnet runt på
0771 – 860 860.

Kabel- Digital- och FiberTV

Föreningen har ett kabel-TV-nät som drivs av Comhem. Basutbudet finns tillgängligt i alla lägenheter utan extra kostnad utöver den vanliga TV-avgiften.

Utökat utbud

Comhem – Digital-TV med TiVo-box.

Telenor – FiberTV

Andrahandsuthyrning

Om du vill hyra ut din lägenhet under en viss tid kan det ske efter styrelsens godkännande. Tillstånden beviljas i normala fall på maximalt ett år i taget. Giltigt skäl kan vara utlandstjänst, studier på annan ort eller att prova på en ny boendeform (t.ex. att bli sambo). Styrelsen måste ha godkänt ansökan om andrahandsuthyrning innan hyresgästen flyttar in.

Gör så här:

Fyll i en blankett som gäller ansökan om andrahandsuthyrning. Blanketten hittar du här eller på Riksbyggens kundwebb under blanketter.
Smidigast är att scanna in och mejla blanketten till styrelsen på info@stockholmshus7.se alternativt skicka till:

Riksbyggen Brf Stockholmshus 7
Box 9051 102 71 Stockholm
 
När Riksbyggen skickat den till styrelsens ordförande tas ansökan om hand vid nästkommande styrelsemöte som sker en gång i månaden.

Varmvatten

Ibland tar det lång tid att få fram varmvatten i kranarna. Efter felsökning har vi informerats att det troligen beror på felfungerande blandare i vissa lägenheter, vilket innebär att blandarens packning eller backventil är sliten . Dessa fel gör att kallvattnet trycks över på varmvattensidan och ställer till det så att vi får spola alldeles för länge för att få varmvatten. Tyvärr är det ett fel som också kan påverka grannarnas tillgång till varmvatten. Såhär kan du testa dina blandare:

  1. Spola endast varmvatten tills det blir varmt.
  2. Känn på rör/slang som går till varmvattensidan (vänstra). Känn högt upp, nära blandaren. Försvinner värmen från rör/slang inom 10-20 sek så är det fel på blandaren.
  3. Testa alla kranar i lägenheten på samma sätt.

Om det visar sig att någon av dina blandare felfungerar behöver du byta ut dem. 

Hobbylokal och gästlägenhet

Föreningen har en hobbylokal i källarplanet på Tångvägen 20-22 med ingång från norra gaveln. Verktyg och material står du för själv och kom ihåg att städa efter dig innan du går därifrån.

Gästlägenhet

På Hökmossevägen 11 finns en gästlägenhet som går att hyra via Riksbyggens kundwebb till en låg kostnad vilket är perfekt om du får besök av släkt och vänner. Det finns två sängar och en bäddsoffa med plats för två personer. En toalett med handfat finns i hallen (utanför lägenheten) och delas med ett kontor som ligger bredvid lägenheten.

Nycklar

Kontakta styrelsen via email info@stockholmshus7.se eller via telefon för att få instruktioner kring beställning av nycklar. 

Skadedjur

En del av våra fastigheter har periodvis problem med råttor. Därför är det önskvärt att inte mata fåglar genom att slänga ut frön och annan mat på marken då det även drar till sig skadedjur. 

Ändring av namnskylt

Är du nyinflyttad kommer namnskylten vara ändrad vid inflytt. Detta ordnas via Riksbyggen. Om den inte blivit utbytt eller något blivit fel – skapa ett ärende på Mitt Riksbyggen

Skötsel av hus och grönområden

Trappstädning, fastighetsskötsel och löpande trädgårdsskötsel sker genom avtal med Riksbyggen. Har du synpunkter på hur något av detta sköts kan du kontakta någon i styrelsen så tar vi upp det med Riksbyggen.

Föreningens städdagar

Föreningen har gemensam vårstädning och höststädning. Oftast infaller den på en söndag kl 10.30 och pågår tills vi känner oss klara. 
Vi i styrelsen vill naturligtvis att du är med på dessa,  även om du bara kan vara med en stund. Ett tillfälle att träffa grannar och styrelsen och få det rent och snyggt där du bor.